APA ITU KEUSAHAWANAN KEJURUTERAAN (ENGINEERING ENTREPRENEURSHIP)




Hai hari nie zya nak ceritakan apa itu keusahawanan kejuruteraan sebab dah ramai sangat tanya bidang apa tu kau belajar, tak pernah dengar pun. Ha meyh sini zya nak bagi korang dengar, tahu dan memahami apa itu keusahawanan kejuruteraan. 

Tapi sebelum tu zya nak khabarkan pada korang yang Permohonan UPU juga telah dibuka hari ini 18 Januari 2016 jam 12 tengahari tadi dan tamat pada 5 April 2016 jam 4 petang. So cepat pergi beli kod PIN dan boleh apply di SINI . Good Luck!!!!

Kembali kepada tujuan asal entry nie program keusahawanan kejuruteraan ini adalah satu-satunya kos yang terdapat di dalam Universiti Awam Malaysia yang diajar di UniMaP. Setakat yang zya tahu Universiti Awam lain belum wujud lagi kos macam nie. Keusahawanan kejuruteraan atau dalam bahasa english dipanggail Engineering Entrepreneurship ini mungkin agak asing dikalangan kita. 

Mungkin juga kursus seperti ini baru diperkenalkan untuk memenuhi keperluan perkembangan dunia perniagaan kini terutama berkenaan dengan usahawan teknologi ataupun inovasi. Setiap ciptaan ataupun produk teknologi yang semakin hari semakin bertambah memerlukan satu organisasi yang mengurus dalam memasarkan dan juga mencari potensi lain kepada barangan ataupun produk dicipta.

Program ini biasanya di peringkat ijazah dinamakan Ijazah Sarjana Muda Perniagaan (Kepujian) Keusahawanan Kejuruteraan yang mempunyai matlamat melahirkan usahawan yang berkonsepkan kejuruteraan dan teknologi yang menyediakan ilmu khusus dalam bidang perniagaan dalam bidang kejuruteraan. Seterusnya, program ini berhasrat melahirkan siswazah yang mempunyai kefahaman dan kemahiran yang lebih seimbang tentang aspek keusahawanan dan teknikal melalui pembelajaran kursus-kursus asa kejuruteraan dan keusahawanan, berdikari, komited terhadap lapangan yang diceburi serta mempunyai daya saing yang tinggi untuk berhadapan dengan cabaran di era globalosasi masa kini.

PROGRAM KHUSUS :- 

  • Pelajar mempunyai peluang untuk terus terlibat dalam organisasi perniagaan melalui program-program Inkubator perniagaan program ini akan berjalan selama tiga bulan semasa cuti semester, dan pelajar akan ditempatkan dalam Inkubator yang terpilih di seluruh negara. Program ini menyediakan sebanyak 6 kredit 
  • Pelajar akan didedahkan kepada pengetahuan asas untuk membangunkan produk baru ke peringkat pengkomersialan produk. 
  • Pelajar berpeluang untuk membina rangkaian perniagaan keusahawanan pemimpin dan usahawan-usahawan yang terkenal melalui aktiviti-aktiviti yang dianjurkan dari masa ke semasa. 
  • Pelajar dilatih untuk menjadi seorang usahawan siswazah yang akan bertindak sebagai pemangkin ekonomi negara melalui perniagaan dan aktiviti keusahawanan ke arah mencapai Malaysia status sebagai sebuah negara yang maju dengan 2020. 
Syarat kemasukan 
  • Calon Lepasan Diploma/Setaraf 
  • Calon Lepasan Matrikulasi 
  • Calon Lepasan STPM 
Selepas korang tamat belajar dalam bidang nie dan prospek kerjayanya yang korang boleh ceburi adalah termasuk bidang perniagaan dan keusahawanan teknologi dan memenuhi pekerjaan seperti Usahawan elektrik/elektronik, Pengurus Kewangan, Penasihat Kewangan, Pengurus Dana, Eksekitif Kewangan, Pegawai Pemasaran, Pegawai Perhubungan Awam, Pengurus Perkhidmatan, Penyelidik Pemasaran, Pengurus Acara. Kesemua contoh diberi adalah jawatan di syarikat dan organisasi yang melibatkan kerj-kerja atay produk teknologi.



Surat tawaran yg zya dapat dulu. 

Alhamdulillah pejam celik pejam celik tahun depan insya Allah tamat lah pengajian zya. Actually tiada yang senang tiada yang susah dalam menuntut ilmu nie.Cuma atas kemahuan sendiri mahu berusaha ataupun tidak. Bidang nie pun first time zya dengar dan takut juga nak masuk tapi alhamdulillah dah nak masuk semester 4 dan juga penghujung semester untuk tahun 2. Pada adik-adik yang lepasan STPM , Matrik dan Diploma tak tahu nak amik bidang apa boleh apply bidang nie.






SEKIAN!!!!!












Previous
Next Post »

27 comments

Write comments
aRz MoHa
AUTHOR
18 January 2016 at 09:14 delete

tips yang baik.....semoga berjaya semua pelajar yang memohon

Reply
avatar
Dunia Zumal
AUTHOR
18 January 2016 at 18:43 delete

Begitu rupanya bidang keusahawanan kejuruteraan...

Reply
avatar
19 January 2016 at 17:19 delete

yui pun bru tau..

xkisah apa nama pun asal kerja halal kan =)

Reply
avatar
miss zyaroses
AUTHOR
3 February 2016 at 23:02 delete

terima kasih abg long arz :)

Reply
avatar
miss zyaroses
AUTHOR
3 February 2016 at 23:13 delete

hehehe yer abg chaq zumal

Reply
avatar
merlissa
AUTHOR
17 July 2016 at 17:56 delete

hihi goodluck junior... 😊

Reply
avatar
merlissa
AUTHOR
17 July 2016 at 17:57 delete

hihi goodluck junior... 😊

Reply
avatar
nurlftyh _
AUTHOR
8 August 2016 at 17:20 delete

Salam kak, kampus untuk kos ni kat mana?

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
9 August 2016 at 18:19 delete

Pembelajaran dlam kelas guna BI ke BM?

Reply
avatar
bobsajew
AUTHOR
9 August 2016 at 18:29 delete

Kos tu perlu ade kemahiran melukis tak?

Reply
avatar
miss zyaroses
AUTHOR
9 August 2016 at 20:55 delete

wasalam kampus nie dekat dalam Kangar

Reply
avatar
miss zyaroses
AUTHOR
9 August 2016 at 20:57 delete

hehehe bi dik..xda bm kecuali sbjek agama dan bahasa melayu saja dlm bm :)

Reply
avatar
miss zyaroses
AUTHOR
9 August 2016 at 20:59 delete

kos nie ada sbjek engineering drawing. tapi jgn rsau lecturer byk membantu.xsusah mna pun.good luck

Reply
avatar
Sarah Najihah
AUTHOR
13 August 2016 at 10:37 delete

Salam akak. Mcm mana nak contact akak eh? Nak tanya something, boleh ws saya 017-7335563

Reply
avatar
bobsajew
AUTHOR
13 August 2016 at 19:35 delete

Sem pertama dah perlu guna laptop ke utk sesi pembelajaran?

Reply
avatar
miss zyaroses
AUTHOR
13 August 2016 at 22:53 delete

yup sem 1 dah start guna.lbh baik ada lptop sndri utk memudahkan kerja.

Reply
avatar
miss zyaroses
AUTHOR
13 August 2016 at 22:56 delete This comment has been removed by the author.
avatar
miss zyaroses
AUTHOR
13 August 2016 at 22:56 delete This comment has been removed by the author.
avatar
Nur Shazarna
AUTHOR
14 August 2016 at 23:46 delete

Akak. Hehehe subj apa je eh yg kena belajar?

Reply
avatar
16 August 2016 at 23:27 delete

Salam akak, kediaman utk student engeneering entrepreneurship kat mane ye?

Reply
avatar
miss zyaroses
AUTHOR
17 August 2016 at 00:37 delete

wasalam utk tahun 1 mybe dekat simpang 4.

Reply
avatar
Nafis Ilham
AUTHOR
20 August 2016 at 08:18 delete

Assalamuaalikum kak..bole akak wassap sye tak?0108847645..sbb sye dh kena lapor diri 28.Ogos ni..nk tanya banyak benda ni

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
9 September 2016 at 09:02 delete

Thanks sis zya utk penerangan..

Reply
avatar
Nur Hazwani
AUTHOR
9 September 2016 at 09:04 delete

Thanks sis zya utk penerangan..

Reply
avatar

Hye uollss Sila tinggalkan komen anda satu pun jadilah hehehehe EmoticonEmoticon